سیدمحمد فخار: پس از آنکه رشد شاخص‌های زندگی در تهران طی سال‌های اخیر، رسانه‌های داخلی و خارجی را به تحسین واداشت، چهره‌های علمی و شهری نیز از چند و چون پیشرفت تهران در دهه اخیر گفتند.

تهران، شهری با جاذبه‌‌های  متنوع است.

در روزنامه همشهري گزارشي با عنوان «تهران اول شد» انتشار يافت كه روايت جهاني از بهبود كيفيت زندگي در شهرهاي جهان را بررسي كرده بود. در اين گزارش كه توسط نشريه اكونوميست منتشر شده بود، تصريح شد كه پايتخت كشورمان طي 5سال اخير بيشترين رشد را از نظر شاخص‌هاي سلامت، ايمني، آموزش، زيرساخت‌هاي شهري و محيط‌زيست كسب كرده است. اين گزارش كه 140شهر جهان را زير ذره بين خود قرار داده بود، به تهران، فراتر از همه شهرهاي جهان رتبه نخست پيشرفت 5ساله را داد.

  • يك ذره‌بين بين‌المللي

رشد شاخص‌هاي زندگي در تهران طي‌ سال‌هاي اخير همواره مورد توجه نگاه‌هاي جهاني بوده است. دكتر الهام سوري استاد دانشگاه در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: حيات شهرهاي بزرگ اين روزها در سايه پيشرفت و توسعه رقم مي‌خورد. به‌ويژه امروز با گسترش ارتباطات و شبكه‌هاي اجتماعي مختلف، هم ما از توسعه كشورها و شهرهاي ديگر دنيا با خبر شده‌ايم و هم اينكه پيشرفت‌هاي شهري نظير تهران به هيچ‌وجه از نگاه‌هاي بين‌المللي دور نمانده و نمي‌ماند. به گفته وي، دولت‌هاي ملي و محلي همواره براي توسعه تلاش مي‌كنند و اين تلاش هم‌اكنون از سوي نشريه اكونوميست رصد و منتشر شده است. البته اميدواريم جزئيات بيشتري از اين برآورد منتشر شود تا شاخص‌هايي كه بررسي شده‌اند به‌عنوان يك تحقيق جامع مورد استفاده نهادهاي علمي قرار گيرند.

  • اهميت آموزش در ارزيابي‌ها

گزارش اخير اكونوميست كه حاصل بررسي از سال 2011تا 2016است، نشان مي‌دهد اندازه‌گيري 30شاخص در بخش‌هاي مديريت بحران و ايمني، بهداشت و درمان، منابع آموزشي، زيرساخت‌هاي شهري و ارتقاي كيفيت محيط‌زيست شهر براي محاسبه رتبه شهرهاي جهان از ميان 140شهر لحاظ شده و تهران در اين فاصله زماني بيشترين رشد را درميان شهرهاي جهان داشته است. دكتر سوري در اين‌باره مي‌گويد:

امروز بحث آموزش بايد سرفصل تمام اقدامات اجرايي باشد. در هر نهادي مطالبه كيفيت محيط با بحث آموزش پررنگ مي‌شود. در سايه توسعه آموزش‌هاي شهري امروز كارشناسان بسياري در شهرداري‌ها و حتي دولت به‌كار گرفته مي‌شوند تا نگاه مديران شهري را به ابعاد كيفي تصميمات خود ‌معطوف كنند.

وي به همشهري مي‌گويد: امروز در شهرداري تهران كميته‌هاي علمي مختلفي براي زيباسازي شهري مشاوره مي‌دهند و اين رخدادي مهم است. به گفته وي، آموزش به مسئولان شهري در كشورهايي نظير انگلستان براي بالا بردن كيفيت زندگي چنان پررنگ است كه پس از انجام دوره‌هاي آموزشي ارزيابي‌ها براساس اين دوره‌ها برگزار مي‌شود و يك مدير ارتقا يا تنزل مي‌يابد.

  • دولت هم براي كيفيت زندگي كاري كند

شهردار تهران امروز با دست خالي و بدون حمايت‌هاي مالي از سوي دولت تلاش دارد تا پايتخت را در مسير توسعه پيش ببرد اما اگر همين فعاليت‌هاي عمراني در حوزه حمل‌ونقل و ترافيك همچون پل‌هاي روگذر و زيرگذر، ايجاد و توسعه سامانه اتوبوس‌هاي تندرو و توسعه شبكه حمل‌ونقل ريلي انجام نشده بود، بي‌شك امروز تردد در تهران قفل شده بود.

اين اظهارنظر يوناتن بت كليا عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي بود. اين نماينده مجلس دهم با بيان اينكه تهران نيز همچون ساير كلانشهرها بايد در رديف تخصيص بودجه از سوي دولت قرار بگيرد، يادآوري كرد: امروز تهران به كلانشهري شناخته و مطرح شده در سطح منطقه و دنيا تبديل شده است. مصداق بارز اين شناخته شدن نيز جوايز بين‌المللي است كه به فعاليت‌هاي مختلف ساخت و‌سازي‌ كلانشهر تهران در سطح فراملي اختصاص مي‌يابد.

به گفته وي، مردم امروز تهران را نه‌تنها به‌عنوان يك شهر بلكه به‌عنوان پايتختي بين‌المللي مي‌شناسند. البته افزايش ميزان ارائه خدمات در ابعاد مختلف كمي و كيفي از سوي شهرداري نياز به حمايت‌هاي مالي دولت يازدهم و دولت‌هاي بعدي دارد. بت كليا تصريح كرد: شهردار تهران در طول يك دهه گذشته تلاش كرده با حداقل امكانات و بودجه، حداكثر اقدامات كه منجر به توسعه كلانشهر تهران شده را انجام دهد.

  • رقابت تهران با كلانشهرهاي اروپا

توجه به زيرساخت‌هاي شهري يكي از ملاك‌هاي برتري تهران از نگاه اكونوميست بوده است. مهرداد لاهوتي رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس دهم در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: تهران امروز به يكي از پايتخت‌هاي برجسته دنيا تبديل شده است. طي چند سال اخير اقدامات بسيار بزرگ و چشمگيري در شهر تهران صورت گرفته و پايتخت كشورمان هم‌اكنون به يكي از پايتخت‌هاي برجسته دنيا تبديل شده و چنانچه اقدامات زيرساخت‌هاي شهري با همين سرعت پيشرفت كنند، تهران قطعاً مي‌تواند حتي با كلانشهرهاي اروپايي نيز رقابت كند.

کد خبر 343813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha